Køge Nord Station tager form

Lørdag den 4. november 2017 blev der sat en vigtig milepæl i byggeriet af Køge Nord Station. Det skete, da Banedanmarks hovedentreprenør Bladt Industries løftede det første af i alt seks elementer til stationens gangbro på plads.

Med det første broelement til Køge Nord Stations 225 meter lange gangbro svævende over S-banen, begynder den nye station for alvor at blive synlig. Når den færdige gangbro står klar, bliver den et vartegn for Køge Nord-området.

Montagen af de sidste fem elementer til gangbroen vil blive gennemført i to etaper. Tidsplanen for det næste broløft er endnu ikke fastlagt, men vi melder ud, når der er nyt.

Herunder kan du se video og billeder fra montagen af det første element til Køge Nord Stations gangbro. Elementet er 37 meter langt og vejer 160 tons.

 

Broløft

Første element til Køge Nord Stations gangbro løftes på plads henover S-banen.

Broløft

Der skulle tre store kraner til for at løfte det første broelement på plads.

Broløft

S-banen var spærret, mens montagen af det tonstunge brolement blev løftet på plads.

Broløft

Sidst på eftermiddagen blev broelementet løftet på plads.

Broløft

Broelementet skal hvile på to fundamenter – et på hver side af S-banen.

Broløft

Broelementet er 37 meter langt og vejer omkring 160 tons.

Broløft

Her ses montagen filmet med en drone fra luften.

Fakta om Køge Nord Station

  • Banedanmark er bygherre på Køge Nord Station, mens Bladt Industries er hovedentreprenør
  • Køge Nord Stations gangbro bliver 225 meter lang
  • Gangbroen består af i alt seks stålelementer
  • Stålelementerne er i gennemsnit 10 meter brede og 40 meter lange, måler knap 3 meter i højden og vejer mellem 108 og 144 ton (uden klimaskærm)
  • Gangbroen kommer med elevatorer og rulletrapper til at bestå af ca. 1000 ton stål
  • Stationen er designet af COBE og Dissing+Weitling i samarbejde med COWI
  • Køge Nord Station bliver en ny port til København for de 100.000 dagligt passerende, og et vigtigt skridt på vejen for de på sigt over 8.000 daglige brugere.
  • Anlægget af Køge Nord Station omfatter en 225 meter lang gangbro med dertilhørende rulletrapper, trapper og elevatorer samt perroner på fjernbane og S-bane. Dertil bygges et stort Parkér og Rejs-anlæg ved stationen.
  • Byggeriet blev påbegyndt i juli 2016 og stationen åbner i forbindelse med åbningen af Den nye bane København-Ringsted i slutningen af 2018.